Työelämäprojektia on
toteutettu lv. 2013-14, lv. 2014-15 ja lv. 2015-16 Sairaalankadulla kaikille sahu
-ryhmille. Santalahdentiellä projekti on jatkunut lv. 2016-17, lv. 2017-18 sekä lv. 2018-19.
Sisältö lv. 2015-16 : ryhmät A, B ja C menivät 7 apteekkiin mittamaan asiakkaiden verenpaineita ja verensokereita, 3-4 opiskelijaa/apteekki kolmena iltapäivänä klo 14-16 n. viikon välein. Yksi ryhmä meni 7 Nordean konttoriin.
Tavoite: Ennen mittauspäiviä ryhmät harjoittelivat ja opettelivat mittauksia ja viitearvoja. Tärkeää oli myös oppia ohjeistamaan ja ohjaamaan asiakkaita mittaukseen. Opiskelijat tekivät mittauspäivistään mainoksen, jonka he veivät apteekkiin ennen ko. päiviä. Tuolloin apteekkari piti työhaastattelun ja opiskelijoiden tuli myös kertoa tavoitteistaan tavoitteena oman osaamisen tuotteistaminen. Sisäistä yrittäjyyttä opiskelijat osoittivat ottamalla itse yhteyttä apteekkariin, tilaamalla opetusvälinehuoltajalta puuttuvat tarvikkeet mittauskertojen välillä sekä kirjaamalla ryhmän avoimeen blogiin kokemuksiaan mittauspäivistä: nämä asiat tein hyvin, näissä asioissa minulla on kehitettävää sekä näistä asioista haluan vielä kertoa lisää. Näin myös muut pääsivät lukemaan kunkin kommentit ja saattoivat oppia muidenkin kokemuksista sekä sen, että vain harjoitus tekee mestarin.
Kun sairastumisiakin saattaa tulla näille päiville, opiskelijat olivat itse vastuussa hankkimaan toisesta apteekista täydennystä. Tämäkin lisää opiskelijoiden vastuunottoa, itseohjautuvuutta ja sitoutumista yhteiseen tekemiseen.
Apteekkiprojektin yhteydessä on luonnollisesti ollut mukana lähiopetustunteja työelämätietoudesta sekä yrittäjyydestä. Tässä projektissa ne onkin hyvin nivoutuneet projektin tavoitteisiin, joita ovat asiakaslähtöisyys, sisäinen yrittäjyys, ammatillinen ohjaaminen ja neuvonta, substanssiosaaminen (mittaukset, viitearvot) sekä itsearviointi ja jatkuva ammatillinen kehittyminen.
Palaute: Mittauspäivien jälkeen pidettiin yhteinen palautetunti, josta saatiin tietoa opiskelijoiden oppimisesta sekä voitiin tehdä muutoksia seuraavia mahdollisia työelämäprojekteja ajatellen. Opiskelijapalaute on voittopuolisesti ollut positiivista tällaista työelämälähtöistä oppimista kohtaan.
Tulokset: Projektilla kyettiin ylittämään oppiainerajat ja yhdistämään eri opintojaksojen sisältöjä toisiinsa sekä liittämään ne työelämäyhteyksiin.
Projektiin osallistujat: opetusvälinehuoltaja Heidi Kallenautio, ryhmien ryhmänohjaajat sekä projektin organisoija Jarmo Alhainen. Kaikkien työpanos oli tärkeä eikä näin isoa neljän ryhmän projektia pysty kukaan yksin järjestämäänkään.
Olen tehnyt näitä Apteekkiprojekteja ( nyttemmin Työelämäprojekti) kolmena edellisenä lukuvuonna ja palaute opiskelijoilta on ollut todella positiivinen. Moni oppii kohtaamaan asiakkaita ilman jännitystä ja pelkoa ja lopulta vuorovaikutus on luontevaa. Olen myös itse kiertänyt apteekeissa ja tänä vuonna pankkikonttoreissa moikkaamassa opiskelijoita ja tapaamassa apteekkareita/konttorinjohtajia. Opiskelijat ovat hyvin otettuja, kun ope tulee katsomaan heidän työskentelyään ja kyselee kuulumisia.
Onnea vastaavanlaisiin projekteihinne!
Sisältö lv. 2015-16 : ryhmät A, B ja C menivät 7 apteekkiin mittamaan asiakkaiden verenpaineita ja verensokereita, 3-4 opiskelijaa/apteekki kolmena iltapäivänä klo 14-16 n. viikon välein. Yksi ryhmä meni 7 Nordean konttoriin.
Tavoite: Ennen mittauspäiviä ryhmät harjoittelivat ja opettelivat mittauksia ja viitearvoja. Tärkeää oli myös oppia ohjeistamaan ja ohjaamaan asiakkaita mittaukseen. Opiskelijat tekivät mittauspäivistään mainoksen, jonka he veivät apteekkiin ennen ko. päiviä. Tuolloin apteekkari piti työhaastattelun ja opiskelijoiden tuli myös kertoa tavoitteistaan tavoitteena oman osaamisen tuotteistaminen. Sisäistä yrittäjyyttä opiskelijat osoittivat ottamalla itse yhteyttä apteekkariin, tilaamalla opetusvälinehuoltajalta puuttuvat tarvikkeet mittauskertojen välillä sekä kirjaamalla ryhmän avoimeen blogiin kokemuksiaan mittauspäivistä: nämä asiat tein hyvin, näissä asioissa minulla on kehitettävää sekä näistä asioista haluan vielä kertoa lisää. Näin myös muut pääsivät lukemaan kunkin kommentit ja saattoivat oppia muidenkin kokemuksista sekä sen, että vain harjoitus tekee mestarin.
Kun sairastumisiakin saattaa tulla näille päiville, opiskelijat olivat itse vastuussa hankkimaan toisesta apteekista täydennystä. Tämäkin lisää opiskelijoiden vastuunottoa, itseohjautuvuutta ja sitoutumista yhteiseen tekemiseen.
Apteekkiprojektin yhteydessä on luonnollisesti ollut mukana lähiopetustunteja työelämätietoudesta sekä yrittäjyydestä. Tässä projektissa ne onkin hyvin nivoutuneet projektin tavoitteisiin, joita ovat asiakaslähtöisyys, sisäinen yrittäjyys, ammatillinen ohjaaminen ja neuvonta, substanssiosaaminen (mittaukset, viitearvot) sekä itsearviointi ja jatkuva ammatillinen kehittyminen.
Palaute: Mittauspäivien jälkeen pidettiin yhteinen palautetunti, josta saatiin tietoa opiskelijoiden oppimisesta sekä voitiin tehdä muutoksia seuraavia mahdollisia työelämäprojekteja ajatellen. Opiskelijapalaute on voittopuolisesti ollut positiivista tällaista työelämälähtöistä oppimista kohtaan.
Tulokset: Projektilla kyettiin ylittämään oppiainerajat ja yhdistämään eri opintojaksojen sisältöjä toisiinsa sekä liittämään ne työelämäyhteyksiin.
Projektiin osallistujat: opetusvälinehuoltaja Heidi Kallenautio, ryhmien ryhmänohjaajat sekä projektin organisoija Jarmo Alhainen. Kaikkien työpanos oli tärkeä eikä näin isoa neljän ryhmän projektia pysty kukaan yksin järjestämäänkään.
Olen tehnyt näitä Apteekkiprojekteja ( nyttemmin Työelämäprojekti) kolmena edellisenä lukuvuonna ja palaute opiskelijoilta on ollut todella positiivinen. Moni oppii kohtaamaan asiakkaita ilman jännitystä ja pelkoa ja lopulta vuorovaikutus on luontevaa. Olen myös itse kiertänyt apteekeissa ja tänä vuonna pankkikonttoreissa moikkaamassa opiskelijoita ja tapaamassa apteekkareita/konttorinjohtajia. Opiskelijat ovat hyvin otettuja, kun ope tulee katsomaan heidän työskentelyään ja kyselee kuulumisia.
Onnea vastaavanlaisiin projekteihinne!
Jarmo Alhainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti