Ryhmäilmiö

Piirretty iPadin Paper53 sovelluksella ja muokattu Canva sovelluksessa
Ryhmätyön toteutus pähkinänkuoressa:

  • Opettaja/opiskelija piirtää opiskelijoiden ideoimat hahmot taululle/iPadille. Tavoitteena on aktivoida ja motivoida opiskelijoita kun heidän oma "kädenjälki" tulee näkyviin.
  • Opettaja antaa ryhmätöiden käsiteltävät aiheet mutta tarkemman sisällön päättävät opiskelijat. Opiskelijat saavat itse päättää mihin hahmoon teemat liittyvät, esim. pääteemana on masennus (keski-vaikea ja ero taustalla), joka on hahmolla nimeltä Matti
  • Luokka jaetaan ryhmiin ja tehdään perinteiset ryhmätyöt.
  • Ryhmätyön aikana opiskelijat miettivät annetun aiheen taustalle tarinan, joka kirjoitetaan suoraan blogiin. Tarkoituksena on pysyä vain annetussa teemassa, esim. mitkä asiat johtivat eroon ja masennuksen syntymiseen
  • Ryhmätyöt esitetään kaikille
  • Ryhmätöistä otetaan kuvat ja ne siirretään blogiin
  • Opiskelijat voivat myös lähteä kaupungille kuvaamaan esim. konkreettisia palvelujärjestelmän paikkoja kts. kuvat esim. täältä. Kuvat on helppo lähettää opettajalle esim. whatsapp sovelluksen avulla.
  • Opettaja muokkaa blogin tarinat järkeväksi kokonaisuudeksi ja lisää syventäviä linkkejä
  • Blogiin tutustuminen ja kyselyyn vastaaminen tulee opiskelijoiden koti-tehtäväksi. Opiskelija on velvoitettu lukemaan blogi (se on myös koemateriaalia) ja vastaamaan kyselyyn (tulokset menevät "pilveen" ja opetuksen kehittäminen mahdollistuu
"Jos haluat lapsestasi älykkään, lue hänelle satuja. Jos haluat hänestä vielä enemmän älykkään, lue hänelle vielä lisää satuja." -Einstein-


Yhteenveto kuuden ryhmän osalta (n173/N196)

  • Kun opiskelijat otetaan ryhmätyön suunnitteluun mukaan se lisää heidän kokemustaan osallisuudesta, joka taas luo mielekkyyttä ja motivaatiota opiskeluun
  • Hyvin pienellä opetusmenetelmän muokkauksella voidaan luoda opiskelijoille positiivisempi kokemus ryhmätyön hyödyllisyydestä ja yhdessä tekemisestä
  • Hahmojen ja tarinan avulla käsiteltävät teemat konkretisoituvat ja ovat selkeämmin ymmärrettävissä. Niiden avulla käsiteltävä aihe ymmärretään kokonaisvaltaisemmin ja syvällisemmin
  • Tarinaan yhdistetty palvelujärjestelmän näkökulma konkretisoi valmistuville opiskelijoille sen kattavuuden ja mahdollisuudet
  • Blogiin siirretyt ryhmätyöt ja tarinat voidaan lukea rauhassa kotona, jolloin asioihin on aikaa syventyä. Blogi myös mahdollistaa asioiden kertaamisen jolloin muidenkin ryhmätöistä opitaan enemmän
  • Monipuoliset ja mielenkiintoiset linkit johdattavat opiskelijat yksityiskohtaisemman tiedon äärelle, sekä herättävät opiskelijoiden mielenkiinnon aihetta kohtaan (Kyllä= 165 / Ei 8)
  • Prosessimainen oppiminen syventää omaa osaamista ja ymmärrystä asioiden kokonaisvaltaisuudesta
  • Toteuttamiseen ei kulu normaalia enempää aikaa kun vauhtiin pääsee. Ryhmätyön tekeminen 2-3h ja blogin muokkaukset 1-2h. Blogin myötä opiskelu tulee myös läpinäkyvämmäksi ja luotu materiaali on kaikkien käytettävissä
  • Kokonaisuudessaan erittäin onnistunut kokeilu, jonka myötä opiskelijat loivat yhdessä jotakin ainutlaatuista ja pysyvää. Tulen ehdottomasti hyödyntämään tätä menetelmää jatkossakin, koska sitä voidaan soveltaa hyvin monissa aiheissa :)
  • Opiskelijat antoivat toteutukselle kokonaisarvosanaksi  9,0 (n=173)
  • Tarkemmin toteutuksesta ja yhteenvedon pohdintaa voit lukea täältä
  • Tulokset tukevat Paul J. Zakin tutkimuksia tarinallisuuden tehosta: 
    • Tarinallisuuden (samaistuttavat hahmot) yhdistäminen opetukseen itsessään Paul J. Zakin mukaan lisää oksitosiinin määrää veressä, joka ylläpitää kiinnostavaa jännitystä. Tämä taas lisää valppautta (noradr.), motivaatiota ja oppimista (dopamiini) ja rauhallisuutta (serotoniini). 
luovuus on keksimistä, kokeilua, kasvua, riskien ottamista, sääntöjen rikkomista, virheiden tekemistä ja hauskanpitoa” -Mary Lou Cook-

-Pete

ps. Tarinoita ja ryhmäilmiöitä löydät Muut projektit -sivulehden kautta, joiden blogeista löytyy opiskelijoiden kanssa tehtyjä postauksia. Käyhän kurkkaamassa. :)


Päivitetty 13.10.2017: Päivitus vaiheessa... :)
Päivitetty 9.11.2016: (lisätty kaksi uutta ryhmää, mutta kaikki eivät ole vielä vastanneet n29/N46. Tämän vuoksi en vielä yhdistä kaikkia tietoja ja luvut/tiedot vielä muuttuvat. Tarkempaan yhteenvetoon päivitän tiedot kun olen saanut lopullisen vastaajien määrän.)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti