Piirretty iPadin Paper53 sovelluksella ja muokattu Canva sovelluksessa |
Käytännössä:
- Ryhmäkokeen voi toteuttaa ihan missä vain, koska ryhmän muodostamiseen ei tarvita varsinaista ”luokkatilaa”.
- Opiskelijat jaetaan opettajalähtöisesti neljään ryhmään (esim. à 6 opisk.) ja ryhmän sisälle tehdään vielä kaksi pienempää ryhmää (3+3), keskustelijat ja asiantuntijat.
- Keskustelijat keskustelevat annetusta aiheesta ja asiantuntijat kuuntelevat heidän keskusteluaan.
- Asiantuntijat saavat käyttää materiaalia (muistiinpanot/puhelin/tabletit/kirjat/yms) tarkastaessaan käydyn keskustelun oikeellisuutta, tehden omia muistiinpanoja. Asiantuntijat eivät saa puuttua vielä käytyyn keskusteluun.
- Kun keskusteluun annettu aika (esim 5min.) on päättynyt, on asiantuntijoiden vuoro tehdä tarkentavia kysymyksiä annetusta aiheesta.
- Lopuksi tehdään vertais- ja itsearviointi (katso lomakkeesta enemmän täältä).
- Kun on seuraavan kysymyksen vuoro, niin ryhmässä vaihdetaan rooleja.
- Opettajan näkökulmasta aikaa ryhmäkokeen pitämiseen menee n. 1,5h jos kysymyksiä on 4+1 (loppuarviointi).
Kokonaisuuden hahmottaminen, keskustelun syntyminen, oleellisten kysymysten tekeminen ja tiedon hahmottaminen on kaiken lähtökohta, koska opiskelijat ovat pian valmistumassa työelämään.
Yhteenveto 4 ryhmän osalta (n75/N83):
- Ryhmädynamiikan onnistumisella on iso merkitys osaamisen mahdollistumisessa, arvioinnin oikeellisuudessa ja oikeudenmukaisuudessa. Opettajan ohjaava rooli on tässä keskeinen.
- Ryhmän yhteinen osaaminen on parempaa, kuin yksilön osaaminen.
- Vertaisarvioinnin mukaan opiskelijoiden osaaminen on itsearviointia parempaa
- Ryhmä täydentää toistensa osaamista mutta voi myös jarruttaa osaamisen kehittymistä
- Opettajan näkökulmasta opiskelijat kykenevät antamaan realistisen reflektoivaa palautetta omasta ja toistensa osaamisesta
- Opiskelijoiden mielestä ryhmäkoe syventää ja laajentaa osaamista ja valmistaa heitä työelämään
- Opiskelijoiden mielestä ryhmäkokeen toteutus on rento, eikä aiheuta stressiä, jolloin kokeesta tuleekin uusi oppimistilanne
- Ryhmäkokeen avulla päästään ehkä syvällisempään osaamiseen ja kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen, mikäli koekysymykset antavat aihetta keskusteluihin ja pohdinnallisuuteen
- Ryhmäkoe on yksi hyvä vaihtoehto, perinteisen kokeen tilalle/rinnalle, mikäli se opettajan mielestä sopii opetettavaan aiheeseen.
-Pete
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti