Ryhmäkoe



Piirretty iPadin Paper53 sovelluksella ja muokattu Canva sovelluksessa


Käytännössä:

  • Ryhmäkokeen voi toteuttaa ihan missä vain, koska ryhmän muodostamiseen ei tarvita varsinaista ”luokkatilaa”.
  • Opiskelijat jaetaan opettajalähtöisesti neljään ryhmään (esim. à 6 opisk.) ja ryhmän sisälle tehdään vielä kaksi pienempää ryhmää (3+3), keskustelijat ja asiantuntijat. 
    • Keskustelijat keskustelevat annetusta aiheesta ja asiantuntijat kuuntelevat heidän keskusteluaan. 
    • Asiantuntijat saavat käyttää materiaalia (muistiinpanot/puhelin/tabletit/kirjat/yms) tarkastaessaan käydyn keskustelun oikeellisuutta, tehden omia muistiinpanoja. Asiantuntijat eivät saa puuttua vielä käytyyn keskusteluun.
  • Kun keskusteluun annettu aika (esim 5min.) on päättynyt, on asiantuntijoiden vuoro tehdä tarkentavia kysymyksiä annetusta aiheesta.
  • Lopuksi tehdään vertais- ja itsearviointi (katso lomakkeesta enemmän täältä).
  • Kun on seuraavan kysymyksen vuoro, niin ryhmässä vaihdetaan rooleja. 
  • Opettajan näkökulmasta aikaa ryhmäkokeen pitämiseen menee n. 1,5h jos kysymyksiä on 4+1 (loppuarviointi).

Kokonaisuuden hahmottaminen, keskustelun syntyminen, oleellisten kysymysten tekeminen ja tiedon hahmottaminen on kaiken lähtökohta, koska opiskelijat ovat pian valmistumassa työelämään.



Yhteenveto 4 ryhmän osalta (n75/N83):
  • Ryhmädynamiikan onnistumisella on iso merkitys osaamisen mahdollistumisessa, arvioinnin oikeellisuudessa ja oikeudenmukaisuudessa. Opettajan ohjaava rooli on tässä keskeinen.
  • Ryhmän yhteinen osaaminen on parempaa, kuin yksilön osaaminen.
  • Vertaisarvioinnin mukaan opiskelijoiden osaaminen on itsearviointia parempaa
  • Ryhmä täydentää toistensa osaamista mutta voi myös jarruttaa osaamisen kehittymistä
  • Opettajan näkökulmasta opiskelijat kykenevät antamaan realistisen reflektoivaa palautetta omasta ja toistensa osaamisesta
  • Opiskelijoiden mielestä ryhmäkoe syventää ja laajentaa osaamista ja valmistaa heitä työelämään
  • Opiskelijoiden mielestä ryhmäkokeen toteutus on rento, eikä aiheuta stressiä, jolloin kokeesta tuleekin uusi oppimistilanne
  • Ryhmäkokeen avulla päästään ehkä syvällisempään osaamiseen ja kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen, mikäli koekysymykset antavat aihetta keskusteluihin ja pohdinnallisuuteen
  • Ryhmäkoe on yksi hyvä vaihtoehto, perinteisen kokeen tilalle/rinnalle, mikäli se opettajan mielestä sopii opetettavaan aiheeseen.
Lisää tietoa löydät
  • Ryhmäkokeen käytännön toteutus OSA 1
  • Arviointilomakkeen suunnittelu, toteutus ja kehittäminen OSA 2
  • Arviointilomakkeen testaus ja arviointi OSA 3
-Pete

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti